کد ورگی (شناسه اقتصادی) در ترکیه + نحوه دریافت

3 شهریور 1401
۰ دیدگاه

دریافت کد ورگی (شناسه اقتصادی) در ترکیه :

اگر به ترکیه مهاجرت کرده باشید قطعا با نام ورگی نوماراسی یا همان کد ورگی آشنا شده اید. کسانی که قصد دریافت اقامت یا هر فعالیت تجاری و اقصادی در ترکیه را دارند ملزم به دریافت شناسه اقتصادی هستند . درواقع داشتن این کد برای همه شهروندان و افرادی که به این کشور مهاجرت میکنند یا قصد انجام فعالیت اقتصادی دارند اجباری است. در این مقاله شما را با آموزش نحوه دریافت کد ورگی آشنا خواهیم کرد . پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نویسنده : باریش چناقلو

دریافت کد ورگی (شناسه اقتصادی) در ترکیه :

چرا به دریافت کد ورگی نیاز داریم؟

اگر شما قصد اخذ اقامت ترکیه ویا افتتاح حساب در این کشور را داشته باشید حتما با نام کد مالیاتی که در ترکیه به vergi numarasi (ورگی نوماراسی) معروف است،اشنا هستید.
احتمالا برای همه ی شما این سوال پیش امده که کد مالیاتی به چه معناست. درواقع همه ی اتباع کشور های خارجی جهت انجام کارهایی مانند خرید خانه در ترکیه،اجاره ی ملک،ثبت شرکت در ترکیه و… به ان نیاز دارند.
نکته ی مهمی که باید بدانید این است که دریافت این کد ربطی به پرداخت مالیات از سوی شما ندارد.صرفا یک کد شناسایی می باشد که همه ی افراد می توانند آن را درخواست کنند.
این کد با پاسپورت شما ثبت میگردد و تنها یکبار میتوانید آن را دریافت کنید و دیگر قابل تغییر نمی باشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که قصد مهاجرت و زندگی در ترکیه را دارید صرف نظر از منطقه و شهر محل سکونتتان، لازم است که همان ابتدا جهت دریافت کد مالیاتی اقدام کنید. همچنین فرقی نم یکند شما این کد را از کدام شهر ترکیه دریافت کرده باشید،میتوانید در سراسر ترکیه در تمام ادارات و سازمان ها از آن استفاده کنید.

کد مالیاتی در ترکیه به چه معناست

همانطور که پیشتر گفتیم کد مالیاتی عددی ۱۰ رقمی میباشد که افراد جهت انجام امور اداری و مالی خود به ان نیاز دارند و باید ان را دریافت کنند. علاوه بر شهروندان و اتباع خارجی،این شماره ی شناسایی مالیاتی به شرکت ها نیز داده میشود.
طبق قانون کد مالیاتی مصوب ۰۳ جولای ۱۹۹۵، هر شخص حقیقی و حقوقی که شهروند جمهوری ترکیه میباشد، ملزم به دریافت کد مالیاتی است. همچنین تمامی اتباع خارجی که قصد کار و زندگی در ترکیه را دارند نیز باید این کد را دریافت کنند.

کد ورگی (کد اقتصادی) در چه مواردی کاربرد دارد ؟

کد مالیاتی برای امور زیر استفاده میشود:

  1. کارهای مربوط به چک و سند
  2. امور لیزینگ مالی
  3. سند وصول،اوراق قرضه
  4. دریافت وام
  5. کلیه ی امور بانک

دریافت کد ورگی

کاربرد کد مالیاتی برا اتباع خارجی چیست؟

این کد برای هر فرد کدی اختصاصی بوده و قابل تغییر نمیباشد.
اتباع خارجی که قصد انجام امور زیر را دارند،به کد مالیانی نیاز دارند:

  1. خرید ملک
  2. خرید مغازه
  3. خرید و فروش ماشین
  4. اخذ اقامت ترکیه
  5. اخذ ویزای کار
  6. افتتاح حساب بانکی
  7. انجام امور اداری و مالی
  8. ثبت شرکت
  9. پرداخت حق خاک 
  10. خرید املاک و مستغلات

مدارک لازم جهت اخذ کد مالیاتی:

  • اصل و کپی پاسپورت
  • آدرس محل اقامت

روش اول برای دریافت کد ورگی در ترکیه :

در روش اول میتوانید اصل و کپی پاسپورت خود را به اداره ی مالیات ارائه داده و با پر کردن فرم مربوط به اصلاعات شخصی و ادرس محل سکونت خود،کد مالیاتی را دریافت کنید،این پروسه حداکثر ۱۵ دقیقه زمانبر خواهد بود.

روش دوم (روش آنلاین) برای دریافت کد ورگی در ترکیه :

در روش دوم دیگری نیازی به حضور در اداره ی مالیات نخواهید داشت و تنها با مراجعه به سایت http://ivd.gib.gov.tr به صورت آنلاین کد مالیاتی خود را دریافت کنید. در این سایت مشخصات خود را تکمیل نموده تا بتوانید به صورت غیر حضوری این کد را دریافت کنید. در ادامه گام به گام نحوه دریافت کد ورگی به صورت آنلاین را مشاهده خواهید کرد

هزینه های دریافت کد مالیاتی در ترکیه

برای این کار نیازی به پرداخت هیچ مبلغی ندارید زیرا دریافت کد ورگی رایگان میباشد.

چگونه ی شماره ی مالیات یک شرکت را استعلام کنیم؟

برای این کار باید از قسمت بررسی سایت اداره ی مالیات ترکیه استعلام بگیرید. هر کد مالیاتی مربوط به موسسه ،شرکت و شخص در سیستم اداره ی مالیات قرار دارد. اگر در ترکیه شرکتی ثبت کرده باشید با وارد کردن این کد میتوانید به اطلاعات شرکت خود و همچنین مبلغ مالیات و پایه ی مالیات تعلق گرفته به شرکت در دو سال گذشته را مشاهده کنید.

  1.  ابتدا هویت خود در سایت را تایید نمایید.پس از اینکه وارد سیستم شدید تراکنش هایتان قابل پیگیری است
  2. در وبسایت اداره ی مالیات در قسمت جستجو (شماره ی شناسایی مالیاتی) و یا (ادارهی استان و مالیات ) را بنویسید و وارد کنید،سپس صفحه ی کد مالیات ظاهر خواهد شد

سوالان متداول درباره ی کد مالیاتی:

  1. از کجا میتوانیم کد مالیاتی را دریافت کنیم؟
    اتباع خارجی میتوانند در هر شهر و استانی که ساکن هستند با مراجعه به ادارات مالیاتی(ورگی دایرسی) ان شهر اقدام به دریافت کد مالیاتی بکنند. شهروندان ترکیه نیازی به دریافت این کد ندارند.
  2. آیا برای دریافت کد مالیاتی باید هزینه ای پرداخت کنم؟
    خیر.دریافت این کد رایگان است
  3. اگر شماره ی مالیاتی خود را گم کردم باید چه کنم؟ اولین گزینه این است که به ادراره ی مالیات مراجعه کرده و مجددا کد خود را دریافت کنید. دومین گزینه ی پیش رو این است که وارد وبسایت اداره مالیات شده و با وارد کردن مشخصات خود کد مالیاتی را دریافت کنید.
  4. چگونه و از کجا میتوانم شماره ی شناسایی مالیات را استعلام کنم؟ از طریق اداره ی مالیات یا سایت این اداره میتوانید اقدام کنید،پس از وارد کردن اطلاعات شخصی خود نظیر نام،نام خانوادگی،نامپدر،محل تولد،سال تولد،از شماره ی شناسایی مالیاتی خود مطلع میشوید.
  5. من شهروند ترکیه هستم و در خارج از ترکیه زندگی میکنم،چگونه شماره ی مالیات خود را دریافت کنم؟ فرقی ندارد کجای دنیا زندگی میکنید میتوانید از شماره ی شناسنامه ی خود بعنوان کد مالیاتی استفاده کنید. اتباع غیر ترک میتوانند از شماره ی پاسپورت خود جهت دریافت این کد استفاده نمایند.

گام به گام دریافت کد ورگی به صورت آنلاین :

کسانی که قصد دریافت اقامت یا هر فعالیت تجاری و اقصادی در ترکیه را دارند ملزم به دریافت شناسه اقتصادی هستند. برای آموزش نحوه دریافت کد ورگی تا اخر این ویدیو همراه ما باشید

مرحله اول : در ابتدا وارد وبسایت اداره دارایی  ترکیه به آدرس https://ivd.gib.gov.tr/tvd_side/ شوید

مرحله دوم : بر روی گزینه مقابل کلیک کنید ،  Yabancılar İçin Potansiyel Vergi Kimlik Numarası
(APPLICATION FOR NON-CITIZEN’S POTENTIAL TAX NUMBER)

مرحله سوم : درپنجره باز شده تمامی فیلدهارو به دقت پر کنید :

نام ، نام خانوادگی ، جنسیت ، نام مادر ، نام پدر ، تاریخ تولد ، محل تولد ، کد کشور(ایران انتخاب کنید) ، شماره تلفن تماس ، آدرس دقیق محل سکونت ، شماره پاسپورت ، تاریخ صدور پاسپورت ، تاریخ انقضای پاسپورت ، کد امنیتی مقابل و در نهایت بر روی گزینه آبی رنگ کلیک کنید

شماره ورگی شما با موفقیت صادر شد

استعلام شماره ی شناسنامه کد مالیاتی

در صورتی که میخواهید پیگیر شماره ی مالیاتی خود شوید و یا آن را فراموش کرده اید، میتوانید با ورود به صفحه ی اداره ی مالیات در وبسایت اداره ی مالیات،شماره ی خود را استعلام نمایید.
توجه داشته باشد که باید اطلاعات خود را به طور کامل وارد نمایید، زیرا اگر اطلاعاتتان ناقص باشد صفحه باز نمیشود.
در صورتی که میخواهید شماره ی مالیاتی خود را بدانید، تنها کافیست در قسمت جستجو ی سایت عبارت درخواست شماره ی مالیات را بنویسید.برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید 

استعلام کد ورگی در ترکیه

مرحله اول :

وارد وبسایت اداره ورگی به آدرس https://ivd.gib.gov.tr/tvd_side/ شوید

مرحله دوم :

در قسمت منو بار Doğrulamalar و سپس گزینه زیر را انتخاب کنید

Yabancılar İçin Potansiyel Vergi Kimlik Numarası Sorgulama / Potential Tax Number Confirmation for Foreigners

مرحله سوم :

در پنجره باز شده اطلاعات خود را به صورت کامل وارد کنید 

شماره پاسپورت ، کشور محل تولد ، تاریخ تولد 

در نهایت بر روی گزینه آبی رنگ کلیک کنید تا کد ورگی شما نمایش داده شود :

 

موسسه حقوقی و بین المللی رخنه با کادری مجرب و با تجربه از وکلای تورک در راستای تامین منافع و نیازهای حقوقی و قانونی موکلین ، به آنان خدمت‌رسانی می‌نماید. تیم حقوقی ما سالهاست که بدلیل توانایی‌های برجسته خود در تضمین بهترین نتایج ممکن برای موکلین در تمامی زمینه‌ها از طریق ارائه مشاوره و راهنمایی دقیق و ارزشمند شناخته می شود. زمینه‌هایی همچون  امور حقوقی املاک و مستغلات، حقوق شرکت‌ها و ثبت شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی، مالیات، مالکیت فکری، بانکداری ، ارث و وصیت، امور قراردادهای تجاری بین‌المللی، بیمه، خدمات مهاجرتی، حقوق کار، ثبت نمایندگی شرکتها و موسسات بین‌المللی و چند ملیتی، ثبت علائم تجاری ، برند ، لوگو، تخلیه املاک تجاری و مسکونی، دعاوی خانوادگی (ازدواج، طلاق) و … .
رخنه در سال های اخیر به عنوان گامی بزرگ در جهت بسط و توسعه شبکه حمایتی خود از موکلین، اقدام به همکاری با موسسات حقوقی از سراسر جهان نموده‌ایم. 
برای مشاوره با کارشناسان رخنه با شماره ۷۵۶۷ ۹۱۳ ۵۳۱ ۰۰۹۰  در ارتباط باشید.

برای مشاهده تنها پیج رسمی موسسه حقوقی و بین المللی رخنه در اینستاگرام اینجا کلیک کنید

ارسال دیدگاه